Nem lehetsz boldog

Katalin egy régi mentoráltam, jól tudunk együttműködni. Meghallgat, nyitott, kérdez, kipróbál, változtat. Amikor elkezdtük a közös munkát, élete nagy álma volt egy harmonikus, boldog, mély párkapcsolat. A közös munka során feltártuk a párkapcsolathoz fűződő negatív, tudattalan mintáit, oldottuk a gátló érzelmeket, a Think Big Evolution kurzust használva megtanult pozitív módon teremteni, arra fókuszálva amit akar, ahelyett, hogy annak adna energiát, amit nem akar. A befektetett rengeteg energia meghozta a gyümölcsét, Katalin életébe megérkezett a vágyott társ, mi lezártuk a munkát, és elengedtük egymást. Egy fél év elteltével Katalin újra velem szemben ült, szeme tele volt könnyel, amikor elmesélte, azt érzi, ő nem lehet boldog, valami nála nincs rendben, és kétségbe van esve.

Mindaz, amit elmesélt, nem ért váratlanul, munkámból és saját életemből ismerem a jelenséget, amikor mi magunk rúgjuk le magunkról a boldogságot. Itt írtam is róla korábban. Ebben a bejegyzésben újra erről akarok írni, elmélyítve a témát, megértést adva azoknak, akik Katalinhoz hasonlóan sokat dolgoztak magukon, fejlődtek az önismeretben, változtak, változott az életük, és ezzel együtt azt érzik, valami láthatatlan gát megakadályozza, hogy tartósan boldogok legyenek.

Az alábbi sorok a 100 dolog című zseniális és mélyen elgondolkodtató német film kezdő képsorait kísérik:

“Ezek a dédszüleink. 57 dolgot birtokoltak. Aztán ott volt nekik egy világháború és az infláció. De sebaj! Ők hittek Istenben és egy jobb életben a halál után.
Ezek a nagyszüleink. Ők 200 dolgot birtokoltak. Aztán ott volt nekik Hitler,  aki után nem maradt semmi. De sebaj! Ők hittek a jövőben, az pedig jóléttel kecsegtetett.
Ezek a szüleink. Ők 650 dolgot birtokoltak. Aztán ott volt nekik a fal és az aktájuk a STASI-nál. De sebaj! Jött a fordulat, és ők hittek a szabadságban.
És ezek vagyunk mi. Mi időközben már 10.000 dolgot birtoklunk. Tízezret! Itt van nekünk a jólét, itt van nekünk a szabadság, és elérkezett a jövő. De mi lesz most?”

A film szívbe markolóan mutatja be, hogy a hatalmas fejlődés, a jólét, a szabadság nem hogy nem tett minket boldogabbá, éppenhogy boldogtalanabbak lettünk. Hogy is van ez? Hogy lehet, hogy mindaz, amiről álmodtunk, amiért annyit dolgoztunk, nem a boldogságot hozta el, csak még boldogtalanabbak lettünk? Hogy lehet, hogy Katalin, aki egykor “mindent megtett volna”, hogy legyen egy róla odaadóan gondoskodó férje, most boldogtalan a világ legodaadóbb pasija mellett?

Ha voltál valaha hasonló helyzetben, akkor valószínűleg te is szeretnéd megérteni ennek a helyzetnek az okait. Ezekről írtam a korábbi írásomban is, most kettőt szeretnék ebből kiemelni, egy -egy tippet is megosztva veled, hogy hogyan kezeld ezt a helyzetet:

  1. Hedonikus alkalmazkodás

Először Sonja Lyubomirsky tudományosan megalapozott, igen összeszedett és izgalmas könyvében olvastam a hedonikus alkalmazkodásról. Sonja egy hatalmas erőről ír, amit a pszichológusok neveztek el ily módon. Vizsgálataik során azt fedezték fel, hogy az emberek rendkívül tehetségesek abban, hogy gyorsan hozzászokjanak az élettani változásokhoz. Ennek egyszerű példája, amikor egy számodra kellemes illatot néhány perc múlva már nem is érzel, a hidegből a meleg szobába lépve a “mennyei érzés” igen hamar elmúlik, és akkor is ez a folyamat játszódik le, amikor egy új lakásba költözöl, ám néhány hónap múlva elmúlik a “de csodálatos” érzés, és egyre gyakoribbá válnak a “zavaró tényezők.”
“Egy kutatás olyan emberek elégedettségérzését mérte, akik nagy összeget nyertek a lottósorsoláson. Ezzel egy időben a kutatók azt is mérték, hogyan érzik magukat azok az emberek, akik tolókocsiba kényszerültek. A tanulmány kimutatta, hogy körülbelül fél év elteltével mindkét csoport tagjai szinte ugyanolyan elégedettek voltak a sorsukkal.” (Petr Ludwig: Vége a halogatásnak)
A hedonikus alkalmazkodás természetesen rendkívül hasznos folyamat, hiszen ennek köszönhetően rendkívül gyorsan tudunk alkalmazkodni a megváltozott körülményekhez, és még a legnehezebb körülményeket is hamar elviselhetővé, akár kielégítővé tudjuk tenni a magunk számára. Ugyanakkor igen hamar boldogság gyilkossá válhat, ha nem vagyunk tudatosak.
Katalinnak azt az egyszerű gyakorlatot javasoltam, hogy minden reggel, amikor kinyitja a szemét, nézzen rá a férjére, és tudatosítsa magában : “Ez egy csodálatos reggel, ma is életem szerelme mellett ébredtem.” Minden alkalommal, amikor munka után találkoznak, nézzen mélyen férje szemébe, és úgy ölelje át, úgy csókolja meg, mintha életében először tenné. Vagyis tegyen ellene, hogy beleszokjon, belefásuljon a kapcsolatba! Emlékeztesse magát minden nap arra, hogy az az ember van mellette, akire mindig is vágyott. Élje át minden áldott nap tudatosan azt a mérhetetlen boldogságot, amit megteremtett magának!

2. Tudattalan programozás 

Egy másik számomra meghatározó folyamat, ami a boldogság elvesztése mögött húzódik még láthatatlanabb. Ez pedig a mély, tudattalan meggyőződésünk, ami akadályozza a boldogságot, elégedettséget. Mindenkinek lehetnek ilyenek, mindaddig, amíg ezeket nem tudatosítja, nem írja át. Katalin estében egy mély gyerekkori hiedelmet fedeztünk fel, ami így szólt, “Nem vagy fontos, nem számítasz.” Amikor megismerte férjét, élete szerelmét, eleinte madarat lehetett vele fogatni. Jól emlékszem, mennyit áradozott odaadó természetéről, gondoskodásáról. “Végre azt érzem, fontos vagyok valakinek” – mesélte nekem könnyes szemmel. Aztán eltelt 6 hónap, és kétségbeesve kérdezte: “Mi történt? Mit rontottam el? Miért érzem megint azt, hogy nem vagyok fontos?”
Nos, ha a tudattalan meggyőződésed az, hogy nem vagy fontos, akkor bármilyen őrülten hangzik is, tudattalanul ennek bizonyítékait keresed. Amíg friss a kapcsolat, elvarázsol a másik, viseled a rózsaszín szemüveget, addig képes vagy észrevenni, ennek ellenkezőjét. Ám amint hozzászoksz az új helyzethez (hedonikus alkalmazkodás!), beindul a tudattalan program, és elkezded gyűjteni a bizonyítékokat ennek ellenkezőjére. Hirtelen a 99 “fontos vagy nekem” üzenet a másiktól érdektelenné válik, akár észre sem veszed, ám ha csak egy “nem vagy fontos nekem” inger érkezik, az az egy óriási jelentőségűvé válik “tudtam, hogy megint ez lesz.” A reakciód is ennek megfelelő lesz, amitől a másik egyre inkább feszült lesz,  hiszen ő azt fogja érezni, neked semmi nem elég. Így lehet gyorsan eljutni oda, hogy reprodukáltad egy új társsal a régi életedet.
Katalin azonnal sorolni tudta a példákat, hol, hogyan élte meg valóban ennyire torzan a kapcsolatát, és azonnal felismerte, hogyan lett éppen saját maga boldogságának legnagyobb akadálya.
Ennek a felismerésnek természetesen véletlenül sem az a lényege, hogy ostorozd magad, amiért éppen szabotálod a boldogságodat. Érdemes inkább hálásnak lenned a tudatosságodért, hiszen felismerve egy tudattalan, akadályozó meggyőződést, “csupán” annyi dolgod marad, hogy kiold azt, szabaddá téve magad számára az oly nagyon vágyott boldogságot. 
Katalin néhány oldás után, a fentebb említett gyakorlatot alkalmazva újra rálelt a boldogságra, megtanulva minden áldott nap értékelni mindazt a jót, ami életében jelen van.

Tanulság? Semmi nem magától értetődő, semmi nem természetes. Minden krízis – legyen az egy párkapcsolati krízis vagy épp egy világjárvány – egy meghívás az élettől, egy ébresztő a számodra. Jelen vagy az életedben? Tudod értékelni a jót? Tudsz arra fókuszálni, ami fontos, ami boldoggá tehet? Vagy el kell veszítened sok mindent, hogy rágyere, micsoda boldogságban van részed nap mint nap.

Érint a téma?

Amennyiben úgy érzed, saját magad akadályozod a boldogságodat, ezek segíthetnek:

1. Boldog akarok lenni minitréning - ebben a 4 hetes online kurzusban olyan egyszerű gyakorlatokat tanítok neked, amiket könnyedén be tudsz építeni a hétköznapjaidba, és amelyek segítenek tartós boldogságot teremteni az életedbe.

2. Kérdezd magad boldogra- 28 nap, 28 e-mail, 28 kérdés. Ezzel az e-mail kurzussal minden áldott nap trenírozod magad, hogy a boldogságra hangolódj, a pozitívra fókuszálj.

3. Think Big Evolution kurzus - ez a 33 napos online tréning egy teljes átprogramozás, amely során megtanulsz boldog, elégedett életet teremteni magadnak. A tréning abban is segíts, hogy feltárd azokat a tudattalan meggyőződéseidet, amik gátolnak a kiteljesedésben.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.