8+1 eszköz a boldog, kiteljesedett élet megteremtéséhez I. rész

Az utóbbi évek tudományos kutatásai arra a megállapításra jutottak, hogy a boldogság bennünk van. Csak igen kis mértékben (10%) a külső körülmények okozzák, lényegesen nagyobb hatása (40%) van a boldogságérzetünkre a szándékos tetteinknek. A boldogság egy érzelmi és mentális állapot, önmagunk és a világ észlelésének, és az észlelt dolgokhoz való hozzáállás adott módja. Hasznos tehát, ha rendelkezel azokkal az eszközökkel, amelyek segítenek nagyobb boldogságot, elégedettséget, egy kiteljesedett életet teremteni magadnak. Ebben a bejegyzésben 8+1 ilyen eszközt osztok meg veled.

  1. Tisztánlátás – Tudod, mit akarsz?

Sok éve foglalkozom a munkámban a boldogság kérdésével, nekem az a tapasztalatom, hogy valójában a legtöbb ember ennél az első pontnál elakad. Vágynak a boldogságra, ugyanakkor nem képesek tisztán és pontosan megfogalmazni, hog pontosan mi számukra a boldogság.
Én sem kerültem el ezt a csapdát, éveken át egy képzeletbeli listát követtem, amin megfogalmaztam magamnak, hogy majd akkor leszek boldog, ha ez és ez meg ez megvalósul. A szerncsének és a tudatosságomnak köszönhetően észrevettem, hogy lassan mindent kipipálhatok a listámon, és valójában mégsem vagyok tartósan boldog. Persze hatalmas öröm volt az első saját lakás, a kertes ház, a saját autó, kifejezhetetlen boldogság a gyerekek megszületése, ugyanakkor a hétköznapok során nem tudtam valóban átélni a boldogságot, folyamatosan hiányérzet zakatolt bennem.
Ha tehát boldog életet akarsz teremteni magadnak, az első lépés, hogy meghatározod, számodra mit jelent a boldogság. Időt, energiát szentelsz annak, hogy megkérdőjelezd, amit a családi minták hatására bemeséltél magadnak, megkérdőjelezed a társadalmi elvárásokat, és felülvizsgálod az esetleges illúziódat.
Tapasztalatom szerint még a legnehezebb időszakokban is vannak boldog pillanataink, amiket tudatosan átélve, megvizsgálva közelebb tudsz kerülni a saját boldogság-deffiníciódoz.

  1. Fókusz – Arra fókuszálsz, amit akarsz, vagy arra, amit nem?

Én azt tapasztaltam, hogy ha tisztában vagy vele, hogy hova akarsz eljutni, és elegendő ideig tartod a fókuszt, akkor el fogsz jutni oda. A fókusz iránya ugyanakkor meghatározó jelentőségű. Amikor meg akarunk teremteni valamit, akkor gyakran követjük el azt a hibát, hogy lényegesen több időt szentelünk a kétségeknek, akadályoknak, félelmeknek, mint az általunk vágyott célnak. A hétköznapi gyakorlatban ez azt jelenti, hogy panaszkodunk, panaszkodunk, panaszkodunk. Természetesen nem buzdítalak arra, hogy hazudj magadnak vagy másoknak. A hazug pozitivitás, a negatív érzelmeink elfojtása, letagadása sokkal többet árt, mint használ. Ha valami pocsék az életedben, akkor igenis hasznos felismerni és elismerni, hogy az pocsék. Ám óriási különbség van aközött, hogy a negatív érzésekben tocsogva csak a rosszra fókuszálsz, vagy esetleg arról beszélsz, azon gondolkozol, hogy mit szeretnél helyette.
Egy kitűnő gyakorlat ha minden reggel, minden hét elején, minden hónap elején megfogalmazod a magad számára azt a pozitív fókuszt, amit követni akarsz. Az “Istenem, ma is milyen fárasztó nepom lesz!” helyett kezdhetet a napodat így is: “Nyitot vagyok a mai nap csodáira.”

  1. Megfelelő nézőpont – Akadályokat látsz, vagy lehetőségeket?

A boldogtalanságunk oka gyakran a nem megfelelő nézőpontunk. Ahol mások lehetőségeket látnak, ott mi akadályokat. Egy egyszerű hétköznapi példa: A hétvégére kirándulást tervezel, ám szombat reggel viharos erejű szél fúj és ömlik az eső. Megteheted, hogy egész nap letört vagy, belemerülsz az önsajnálatba, vagy dönthetsz úgy is, hogy bekuckózol és örömmel és habos kakaóval merülsz el a kedvenc könyved olvasásában.
Az én kedvenc eszközöm a megfelelő nézőpont megtalálásáshoz a mondat: “Mi ebben számomra az ajándék?”

  1. Felelősségvállalás – Cselekvő vagy, vagy áldozat?

Ha csak egy állítást oszthatnék meg a világgal a boldogsággal kapcsolatban, az bizonyára ez lenne: A boldogság döntés kérdése. Amíg elhiszed, hogy külső forrásoktól függ a boldogságod, így vagy úgy szenvedni fogsz.
Nem könnyű felelősséget vállalni a saját életünkért, boldogságunkért, ugyanakkor felszabadító tudni, hogy mindig van választásom, minden helyzetben szabadon dönthetek arról, hogy hogyan élem meg az adott helyzetet. Ha boldog akarsz lenni, le kell mondanod az áldozatlét kényelméről, a mások hibáztatásának könnyedségéről, az önsajnálad túlságosan is édes-keserű pillanatairól.

(Folytatás 2 hét múlva)

Elmélyülnél?

  • Ha szívesen olvasol a témában, ezek a könyvek érdekesek lehetnek a számodra.
  • Kérdezd magad boldogra- 28 nap, 28 e-mail, 28 kérdés. Ezzel az e-mail kurzussal minden áldott nap trenírozod magad, hogy a boldogságra hangolódj, a pozitívra fókuszálj.

  • Ha megízlelnéd, hogy dolgozom én a boldogsággal, a Boldog akarok lenni ingyenes kurzust ajánlom a figyelmedbe.
  • Ha szeretnél egy hónapig a boldogságodon dolgozni, válaszd a Boldog akarok lenni minikurzust.
  • Ha igazán mélyre mennél, ha teljesen át akarok formálni a gondolkodásodat, a szokásaidat a Think Big Evolution online kurzus le fog nyűgözni.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.