Hogyan (l)együnk jól?

 

tableIsmerős számodra a helyzet, hogy a karácsonyi rohanásban elfelejtettél enni, este pedig lerogysz a szépen terített asztalhoz, és jól teleteszed a bendőd? Utána mi történik? Alig kapsz levegőt, csak ülsz és nagyokat szuszogsz, titokban kigombolod a nadrágod, majd pedig előkerül valami „bogyó” ami segíti az emésztésed, és azt, hogy jobban legyél. Történt már veled ilyen? Mi történik másnap? Újabb családi étkezés, újabb ételekkel telerakott, terített asztal vár. Eszel, és minden megismétlődik.
Az ünnepek után pedig megfogadod, jövőre másképp lesz. Majd a következő évben mégis minden, szinte forgatókönyvszerűen ismétlődik újra. Tudod miért? Bármilyen erős az elhatározásod, a szokásaid képesek felülírni. Azért ne csüggedj, van megoldás!

Szeretnéd, ha idén másképp lenne? Van néhány dolog, amit ez esetben érdemes tudnod.

Vannak olyan családok, ahol a szeretet kifejezésének legfőbb módja az étkezés. Bármilyen ünnep van, az ételek sokasága az, ami a család számára azt a „kódolt” üzenetet továbbítja: szeretve vagy. Egy ilyen családban jellemző az ételek újra és újra kínálása, és az ilyen fajta „szeretetre” nagyon nehéz nemet mondani, így újabb és újabb ételek és sütemények landolhatnak a tányérunkon, majd a hasunkban.

Ha a fenti mondatok számodra ismerősek, akkor jó, ha előre felkészülsz arra, hogyan tudj az ismételt kínálásokra nemet mondani.

Ha a feszültség, idegesség, vitatkozás gyakori volt a családban az étkezések előtt vagy alatt, akkor a feszültség érzése és az éhségérzet összekeveredett, ill. hasonló módon jelentkezik. Ha nem tudod egyértelműen beazonosítani a tested jelzéseit, akkor előfordulhat, hogy olyankor is eszel, amikor már jóllaktál.

 

Néhány ötlet a túlevés megelőzésére:

  • ha többféle étel van az asztalon, akkor mindenből csak keveset szedj.
  • ha betettél egy falatot a szádba, akkor alaposan rágd meg azt, és csak akkor tegyél be egy újabb falatot, ha az előzőt már lenyelted.
  • az étkezés közben többször tedd le az evőeszközt. (Például akkor, ha valaki beszél, vagy Te szeretnél mondani valamit.)
  • ha hagysz egy keveset a tányérodon, akkor úgy tűnik, hogy még eszel, és nem kínálnak újra.
  • mielőtt újabb ételt szednél magadnak, figyelj a tested jelzéseire és vizsgáld meg, hogy csakugyan éhes vagy még, vagy csak az étel látványa és íze csábít újabb falatok elfogyasztására.

 

Ez a karácsony talán jó alkalom arra, hogy tudatosítsd, valóban élvezed a közös étkezéseket, vagy csupán a régi programok irányítanak. Ha tudatos vagy rá, pontosan miért is szedsz még egyszer, bármikor dönthetsz úgy, ez alkalommal másképp teszel.

2 thoughts on “Hogyan (l)együnk jól?

  1. Szia, Vénusz!
    Nálunk ez régebben mindig így történt – csak egy hajszálnyit tudtam előrelépni az önmegtartóztatásban.

    1. Egy lépés a célod felé =SIKER! Gratulálok. Luyza cikkének hála, az én fókuszom is ezen volt. Érdekes volt figyelni, a szüleink generációjának mennyire fontos, hogy etessen. Irtó nehéz nemeket mondani, mert úgy reagálnak, mintha nem szeretnénk őket eléggé. Ennek ellenére én a legtöbbször a nekem még éppen komfortos határon belül tudtam maradni.

Hozzászólás a(z) Évi bejegyzéshez Kilépés a válaszból

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.